close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תכונות הכהנים

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק קצג מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק קצג מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

תכונות הכהנים

ישנן מספר תכונות שמאפיינות את הכהנים, וננסה לעמוד על המכנה המשותף להן.

קנאות

הכהנים הם בני שבט לוי שהם קנאים. גם במצבים קשים נשארו בצידקותם וקנאו ל-ה', כמו בחטא העגל, בעניינו של פנחס ובנס חנוכה שראשי המרד היו כהנים.

 

בעלי מריבה

הגמרא במסכת

שבת (קמט:) דורשת על הפסוק "ועמך כמריבי כהן" (הושע ד), שהכהנים הם בעלי מריבה, וכלשונו של רש"י ד"ה כמריבי כהן - "ככהנים אלו שהם בעלי מריבה".

כהנים זריזים

הגמרא במסכת שבת (כ.) אומרת על הכהנים "וכהנים זריזין הן". כתב על כך רש"י ד"ה אברים ופדרים "וסמוך לחשיכה היינו טעמא דלא גזור משום דכהנים זריזין הם, שכולם היו בני תורה וחרדים ונזכרים ולא אתו לחתויי משתחשך". [אמנם אפשר להגיד שהיו חרדים ונזכרים רק משום שהיו בני תורה].

כוחות נפש גדולים

נלע"ד בעזה"י שהתכונה המשותפת לכהנים והעומדת ביסוד כל הדברים שהזכרנו לעיל היא הקנאות, כלומר, שיש לכהנים כוחות נפש גדולים שקשורים לקודש, ומזה נובעים כל תכונותיהם שהזכרנו לעיל.

יש צורך שיהיה בעם ישראל צבור [משפחה] שיהיה מחובר אל הקודש בצורה יותר חזקה ויותר עוצמתית מיתר השבטים. הוא יהיה אחראי על העבודות הרוחניות בעם ישראל בשני תחומים: א. לימוד התורה, כמו שכתוב "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו", וכן בדברים ל"ג "יורו משפטיך ליעקב"(רש"י בשבת קיד: ד"ה כהנים זריזים הן); ב. עבודת הקרבנות בביהמ"ק.

מתוך כוחות נפשו הגדולים, הצבור ההוא יהיה חרד לקיים את לימוד התורה, קיום שאר המצוות ואת עבודת הקרבנות גם במצבי לחץ ומשבר של קלקול בעם ישראל ושל רדיפות הגויים מבחוץ, ויעמוד בפרץ להלחם את מלחמות ה', וימסור נפשו על המשך לימוד התורה וקיום המצוות והמשך עבודת הקרבנות בביהמ"ק.

עבודת ה' בזריזות

ישנו צורך נוסף בכוחות נפש גדולים שקשורים אל הקודש, מלבד מאשר היכולת לשמור על הקודש במצבים קשים לעם ישראל, והוא החשיבות הגדולה של לימוד תורה וקיום מצוות מתוך זריזות ומהירות שנובעת מתוך שמחה, אהבה וחיבור ללימוד התורה וקיום המצוות. אצל אדם רגיל לפעמים מתפתחת אדישות כלפי התורה וממילא גם רפיון בלימוד התורה וקיום מצוותיה. כמו כן, יש צורך גדול שעבודת הקרבנות תעשה בזריזות ובמהירות ולא בעצלתים, כמו שהארכנו בזה בפרשת צו.

באור את שאר תכונות הכהנים על פי היסוד הנ"ל

כתוצאה מכוחות נפש גדולים אלו נוצרות גם הרבה מריבות שהכהנים מעורבים בהן, כיון שלכל כהן קשה לוותר על האמת לפי דעתו, והוא לא אדיש כלפיה אלא היא בוערת בקרבו, ולפעמים גם גורמת היא לו להסתם ולא לשמוע דעות אחרות. אצל אנשים אחרים הרבה פעמים אין מריבות כתוצאה מאדישות כלפי מעשיו של השני, ואפילו כאשר הוא חוטא וטועה, כיון שפחות איכפת להם ופחות מציק להם אם יהודי חוטא.

מכוחות נפש קדושים אלו נובעת גם החרדות לקיים מצוות ה', ולכן לא בקלות הכהנים שוכחים איסור מסוים ועוברים עליו, כיון שאיסורי התורה בוערים בקרבם.

 

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה